Reports
Published: 2025-05-15 10:00:00
FÖRSTA KVARTALET 2025
• Nettoomsättning 46,0 MSEK (50,8)
• EBITDA -4,2 MSEK (-2,3)
• Rörelseresultat -5,9 MSEK (-4,3)
• Resultat efter skatt -6,9 MSEK (-6,3)
• Resultat per aktie före/efter utspädning -0,78 SEK (-0,63)
KASSAFLÖDE OCH FINANSIELL STÄLLNING
• Koncernens likvida medel den 31 mars uppgick till 14,8 MSEK (25,3)
• Kassaflöde från den löpande verksamheten efter förändringar i rörelsekapital per 31 mars uppgick till -2,3 MSEK (2,2)
• Eget kapital per 31 mars uppgick till 117,6 MSEK (131,2), varav minoritetsandel 0,6 MSEK (-0,1)
• Soliditet per den 31 mars uppgick till 47% (47%)
VD HAR ORDET
Trots fortsatt osäkerhet i omvärlden ser vi flera positiva signaler inom koncernen. Totalt sett redovisar vi ett något svagare första kvartal jämfört med föregående år. Det beror främst på att resultatet i affärsområdet Park & Miljö i fjol inkluderade en enstaka större order till det danska försvaret om 17 MSEK.
Under kvartalet har vi även genomfört en översyn av vårt lager och sålt ut produkter som ersatts av uppdaterade modeller. Detta har tillfälligt påverkat vår bruttovinst negativt men stärker våra förutsättningar för resten av året.
HEM & TRÄDGÅRD
Inom affärsområdet Hem & Trädgård har vi tack vare vårt säljfokus och en generell marknadstillväxt fått en bra start på säsongen och ökar vår omsättning med 40%. Under perioden genomförde vi vår årliga Academy, där ett 80-tal kunder och ett tiotal leverantörer från Tyskland, Frankrike, Italien och Ungern deltog. Det blev ett mycket lyckat arrangemang, där våra kunder visade stort intresse för våra nyheter – som våra kompletta poolpaket, vårt breda sortiment av glasfiberpooler och våra nya energieffektiva cirkulationspumpar. Även våra leverantörer var mycket nöjda och positiva till liknande upplägg framöver. Vi har också deltagit på mässor i Malmö och Stockholm, med särskilt fokus på växthus och grillar. Intresset för våra varumärken OFYR och Växthusbolaget har ökat tydligt jämfört med samma mässor föregående år. Sammantaget ser vi ett mer positivt marknadsläge för affärsområdet jämfört med inledningen av 2024.
I och med att tidigare vd lämnat sin roll har jag valt att återinträda som vd för Gullberg & Jansson of Sweden AB. Det är ett viktigt steg för att säkerställa fokus, tempo och resultat under säsongen 2025.
ENERGI & KLIMAT
Inom affärsområdet Energi & Klimat arbetar vi vidare med att bygga upp ett nätverk av återförsäljare och externa installatörer som utbildas för att kunna arbeta självständigt med våra lösningar. Vi har även implementerat ett nytt styrsystem för våra värmepumpar, vilket är ett steg i rätt riktning för att öka användarvänlighet och funktionalitet i våra produkter. Under kvartalet har vi också fortsatt arbetet med projektering och leverans av ett komplett värmesystem till Season Hotel på Ekerö, där slutförandet sker under andra kvartalet.
PARK & MILJÖ
Inom affärsområdet Park & Utemiljö minskar omsättningen med 34% jämfört med föregående år. Justerat för en enstaka större order från det danska försvaret under Q1 2024 uppgår dock ökningen till cirka 43%, vilket ger en mer rättvisande bild av den operativa utvecklingen. Inom affärsområdet är det stora fluktuationer i omsättningen beroende på i vilken månad vi fakturerar då ordrarna är väldigt stora kan det slå hårt i en enskild period.
Under kvartalet har Nomaco tecknat avtal om agentur för schweiziska Boschung i Sverige, Norge och Danmark. Boschung tillverkar bland annat batteridrivna gatsopmaskiner och redskapsbärare, och är redan etablerade på flera större europeiska marknader – bland annat med över 100 maskiner i drift i Berlin. Det är en strategiskt viktig breddning av vårt erbjudande som vi ser stor potential i för de nordiska marknaderna. Vår långsiktiga sortimentstrategi är att när det finns alternativ hela tiden ligga i framkant och kunna erbjuda marknaden fossilfria produkter.
Vår hybridförsäljning syftar till att bearbeta slutkunder och användare av produkterna, många kommunala upphandlingar styrs av centrala avtal där vi tillsammans med många andra är upptagna som leverantör. Vi lägger därför även stort fokus på privata fastighetsbolag och entreprenörer som är aktiva inom park och utemiljö.
FRAMÅTBLICK
Vi har fått en bra start på året med mycket aktivitet i organisationen. Samtidigt är vi fortsatt ödmjuka inför det osäkra omvärldsläget, där både kostnadsnivåer, ränteläge och kundernas investeringsvilja påverkar vår marknad. På kort sikt ser vi ingen direkt påverkan från tullar eller handelskonflikter, men den stärkta kronan kan bidra till något förbättrade inköpsförutsättningar. Med en tydligare struktur, förbättrad lagerstyrning och fortsatt fokus i våra säljorganisationer står vi ändå stabilt rustade inför kommande kvartal.
Helsingborg den 15 maj, 2025
Gullberg & Jansson AB (publ)
Peter Bäck
Verkställande direktör
För ytterligare information
Peter Bäck, VD, E-post: peter.back@gullbergjansson.se, Tel: +46 706 46 46 63
Denna information är sådan information som Gullberg & Jansson är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 maj 2025.
Gullberg & Jansson AB (publ)
Adress: Hortensiagatan 7, 256 68 Helsingborg, Tel: +46 42 311 15 00
E-post: info@goj.se, Hemsida: https://www.goj.se , Org.nr.: 556690-5989
Gullberg & Jansson AB (publ) i Helsingborg har affärsidén att med lönsam tillväxt bygga och driva bolag inom tre affärsområden: Hem & Trädgård, Park & Miljö och Energi & Klimat. Tillväxten ska ske både organisk och via förvärv. Verksamheten drivs via flera dotterbolag, aktiva på den nordiska marknaden. Bolagets aktie handlas på Spotlight Select med kortnamnet GJAB.