Published: 1/7/2025 3:27:42 PM

This is a news from the Finwire news agency Disclaimer


Finwire about Freetrailer Group A/S: Freetrailer ser potential i Nederländerna: "Stor marknad med hög andel bilar med dragkrok" - vd

Freetrailer expanderar nu till Nederländerna efter ett avtal med Rataplan om 74 släpkärror. Avtalet aviserades den 20 december.

– Den nederländska marknaden är lik den danska. Det har varit svårt att få fart i Tyskland de senaste åren, men nu har vi återigen momentum där och ser potential men även i Nederländerna där 40 procent av bilarna har dragkrok, säger Nicolai Frisch, vd på Freetrailer till Finwire.

Nicolai Frisch ser stora likheter mellan Nederländerna och Skandinavien.

– Det finns omkring 9 miljoner bilar i Nederländerna, vilket innebär att potentialen är ungefär dubbelt så stor jämfört med den svenska och danska marknaden tillsammans.

Till skillnad från traditionella aktörer, som oftast hyr ut släp via bensinstationer, erbjuder Freetrailer en mer användarvänlig servicelösning som uppskattas av kunderna. Freetrailer är en delningsekonomisk plattform som ska göra det enkelt för kunder att dela resurser, med syfte att reducera kostnaderna och öka tillgängligheten.

När det gäller framtida expansion nämner Frisch andra intressanta marknader:

– Europa, och särskilt i Storbritannien, är spännande. I Storbritannien har en hög andel av fordonen dragkrokar, bland anant på grund av den höga andelen husvagnar. Just nu fokuserar vi dock på att stärka vår närvaro i Nederländerna och Tyskland, efter framgångarna i Danmark, Norge och Sverige.

För att nå lönsamhet på en ny marknad behöver Freetrailer en viss volym.

– Vi behöver omkring 500-600 släpkärror per marknad, baserat på erfarenheterna från tidigare expansioner. Det handlar också om att uppnå en hög densitet i större städer, liknande konceptet med Uber eller Bolt: ju fler enheter som finns nära kunden, desto större blir efterfrågan.

Freetrailer planerar att lansera sina tjänster i Nederländerna i mars och hoppas att avtalet med Rataplan ska skapa intresse bland fler samarbetspartners.

Freetrailer ser fortsatt stark tillväxt i Danmark och Sverige.

– I Danmark har vi en marknadsandel på 85–90 procent, vilket är väldigt högt, men vi ser ändå en organisk tillväxt varje år. Många tycker det är smidigt att låna släp istället för att köpa.

I Sverige har marknadsandelen fördubblats till 30–35 procent på tre år, mycket tack vare att fler samarbetspartners anslutit sig.

Freetrailer fokuserar i första hand på större städer, där behovet av att låna släp är stort på grund av bristen på utrymme för att äga egna släp. Men bolaget har också sett oväntat stark tillväxt utanför storstadsområden.

– Vi har märkt att många använder våra släp på landsbygden. Målet är att kunderna inte ska behöva köra mer än tio kilometer för att få tillgång till en släpkärra.

När det gäller framtiden har Freetrailer planer på att bredda sitt erbjudande.

– Det handlar inte bara om släpkärror, utan om att bygga en plattform som folk använder. I framtiden kan vi tänka oss att inkludera utrustning som fraktcyklar och e-vans samt samarbeten med tredje part. Vi siktar på att introducera detta 2027, men just nu ligger fokus på släpkärror.

Freetrailer strävar efter att bli den självklara aktören inom delningsekonomiska tjänster för både privatpersoner och företag.


Positiv säsongseffekt Q1

Freetrailer rapporterade en ebitda-marginal på 32 procent för Q1, vilket är högre än genomsnittet.

– Q1 är högsäsong för oss, och vi räknar med en helårsmarginal på 18–20 procent. Vi investerar samtidigt i vår plattform och nya marknader, så vi har inte något specifikt mål i nuläget, men ser det som viktigt med lönsam tillväxt så vi inte behöver ta in mer kapital.

Trots att Freetrailer växer organiskt är bolaget öppet för förvärv.

– Vi tittar kontinuerligt på potentiella förvärv, särskilt på existerande marknader. Det kan vara ett effektivt sätt att accelerera vår tillväxtresa, men det gäller att vara strategisk och smart, säger Frisch.

Är det aktuellt att förvärvas?

– Det är vi alltid öppna för, men realistiskt så fokuserar vi på att förbättra vår affär för befintliga investerare. Just nu är fokus att få utväxling för vår verksamhet.

När det gäller regleringar finns det vissa skillnader mellan länderna, men dessa utgör inget större hinder.

– Generellt är det enkelt att köra släp i Europa med ett vanligt körkort, och vi anpassar oss efter de lokala reglerna för att hålla tjänsten så enkel som möjligt för våra kunder.

Har ni märkt någon ökad konkurrens i delningsekonomin, som ni befinner er i?

– Vi är den största aktören i vårt område, och även om vissa försöker slå sig in ser vi det som positivt. Det ökar kännedomen om möjligheten att låna släp och bekräftar att vi har den bästa lösningen, säger Nicolai Frisch och tillägger:

– Vi erbjuder den mest tillgängliga tjänsten, med släpkärror inom 5–10 minuter från kundens bostad, och vi har både den bästa tekniken och det största partnernätverket.

– Vårt koncept är svårt att kopiera. Kombinationen av vår teknik, produktanvändarvänlighet och långa erfarenhet gör oss svåra att konkurrera ut. Det krävs mer än sex månader för att bygga något liknande vår modell, avslutar han.

Read more about Freetrailer Group A/S