Press release from Companies
Published: 2025-04-10 09:30:00
MyBeat fortsätter att uppvisa stigande intäktsutveckling under februari månad 2025, och även EBITDA förbättrades betydligt. Intäkterna över februari månad uppgick till 1,75 MSEK medan bruttoresultatet blev +1,09 MSEK.
Räknat på årstaket uppgår intäkterna till 21 MSEK, vilket kan jämföras med bolagets prognos om en intäktsmassa om 77 MSEK för helåret 2025/2026.
Försäljningsserier de senaste månaderna, MSEK
Nov | Des | Jan | Feb | |
Omsetning | 1,55 | 1,71 | 1,70 | 1,75 |
Bruttoresultat | 0,97 | 1,07 | 1,03 | 1,09 |
EBITDA | -0,60 | -0,88 | -0,89 | -0,16 |
"Vi fortsätter att både öka våra intäkter och vi förbättrar vårt EBITDA resultat. Allt går enligt plan och vi upprepar därför vårt redan kommunicerade prognos om 77 MSEK i intäkter över helåret 2025/2026 samt att vi uppnår positivt kassaflöde inom de närmsta månaderna", säger MyBeats VD Olav Kalve.
Redovisningsprinciper
My Beat har i samarbete med sin revisor från PwC beslutat att ändra redovisningsprinciper för hantering av försäljningskostnader. Detta görs genom att bolaget från och med februari 2025 kommer att aktivera försäljningskostnader och skriva av dessa under löptiden för de ingångna kontrakten. My Beat-kunder erbjuds tidsbundna avtal där de kan säkra sitt sparande för abonnemang över längre perioder. Cirka 95 % av kunderna inom B2C-segmentet för privatkonsumenter väljer 24 månaders tidsavtal. Medan företagskunder inom B2B-segmentet i första hand väljer 36 månaders tidsavtal. My Beat kan nu fördela försäljningskostnaderna över dessa bindningstider. Till följd av denna ändring hamnar försäljningskostnaderna som avskrivningskostnader redovisningsmässigt, vilka läggs tillbaks i nyckeltalet EBITDA, därmed ingår inte de komplette försäljningskostnaderna i detta nyckeltal.
MyBeat är en oberoende svensk mobiloperatör och elleverantör som erbjuder mobiltelefoni, mobilt bredband och el till konkurrenskraftiga priser. Med ett starkt fokus på kundservice är MyBeat dedikerade till att ge kunderna en fantastisk upplevelse, med kundsupport tillgänglig via telefon och e-post.
Olav Kalve, VD
E-post: Olav.Kalve@advisum.no
Telefon: +47 906 92 993