Reports

Publicerat: 2025-05-14 10:00:00

OurLiving AB: Kvartalsrapport Q1 2025

Positivt EBITDA även för Q1 2025


Första kvartalet

Koncernens nettoomsättning uppgick till 2 301 (2 028) TSEK. 

Koncernens EBITDA uppgick till 254 (-4 642) TSEK. 

Koncernens resultat efter finansiella poster är -527 (-5 776) TSEK.

MRR per 250331 uppgår i genomsnitt till 660 TSEK.


 

Väsentliga händelser under första kvartalet

Periodiserade återkommande intäkter i dotterbolaget Boappa har nästan tredubblats jämfört med föregående år, från 660 TSEK till 1 850 TSEK per kvartal. Försäljningen ökade med 20%.

Hög aktivitetsnivå på marknadsaktiviteter med deltagande på mässor och digital marknadsföring

Nya avtal är tecknade med  bostadsutvecklarna Egnahemsbolaget och Wästbygg.


 

Positivt EBITDA för andra kvartalet i rad

Året har börjat precis som vi hoppats och tänkt oss - med positivt resultat före avskrivningar, och ökande försäljning.  
 

Kvartalet är det första som inte är påverkat av historiken och vi kan nu se fram emot ett mer normalt år med en slimmad organisation med en växande och nöjd kundmassa.

Mjukvaran för att hjälpa styrelser i bostadsrättsföreningar och att vara ett stöd i vardagen för kommunikation inom föreningarna ligger helt rätt i tiden. I andra delen av vågskålen ligger att de ökade försäljningsintäkterna periodiseras över året, varför det första kvartalet har ett positivt resultat men inte på sista raden.


Kommentarer till den finansiella utvecklingen

Fortfarande är jämförelserna med Q1 2024 inte helt enkla då solcellsverksamheten var en del av koncernen fram till 25 april.

Det mest talande för utvecklingen av koncernen är hur dotterbolaget Boappa utvecklas i sin SaaS-affär. De periodiserade intäkterna har nästintill tredubblats sedan året före och försäljningen har ökat med 20%. Denna utveckling är mycket tillfredsställande men det finns fortsatt god potential framåt.

Resultatet efter avskrivningar och finansiella poster slutar på ca – 527 TSEK vilket är en avsevärd förbättring från 2024 års -4,6 MSEK, men det finns fortfarande potential att nå bättre även på sista raden. Resultatet var också en del av årets budget och helt i paritet med förväntningarna.


Nöjda kunder – den bästa utgångspunkten

Vi har i våra plattformar mycket nöjda kunder, vilket vi hör när vi möts på mässor för bostadsrättsstyrelser, och i samtalen till vår support. Nya kunder kommer i allt högre utsträckning också via rekommendationer – en position som vi är ödmjukt stolta över.

Det vi förstår är att vi har stark fördel att vår lösning är oberoende av hur man valt att sköta sin förvaltning


Tillförsikt inför de kommande åren

Vi har stark tilltro till våra nöjda föreningar som använder våra produkter och att vi har ett starkt underlag att bygga ut verksamheten på de kommande åren. Innevarande år kommer ägnas åt att se till att alla delar har en stadig grund att stå på och att vi kontinuerligt väljer rätt aktiviteter för att kunna hålla en hög tillväxttakt kommande år.

Stina Åkesson

VD OurLiving AB

Läs mer hos Cision
Läs mer om OurLiving AB